Recent heeft Beaufair gekozen voor een nieuw logo. Een mooi moment om stil te staan bij het hoe en waarom van een goed logo voor uw bedrijf. Is het alleen een plaatje of is het een goede manier om een boodschap aan de doelgroep over te dragen?
Wat is een logo?
Volgens VanDale is een logo een figuur dat door een bedrijf gebruikt wordt als merkteken. Een juridische definitie is dat een logo het intellectuele eigendomsrecht is: al dan niet beschermd merk- of handelsteken van een onderneming.
In het algemeen kun je stellen dat een bedrijf als eerste herkend wordt aan het logo: de combinatie van beeld, tekst en kleur is uniek voor ieder bedrijf.
Wat doet een logo voor je bedrijf?
- Het trekt aandacht: zonder logo is het gevaar dat je in de grijze massa onderduikt.
- Het geeft een indruk van je bedrijf: een logo weerspiegelt ook de normen en waarden van een bedrijf. Een goed verzorgd logo en een goed verzorgde huisstijl reflecteren vaak een goed georganiseerde organisatie.
- Het is de basis voor het bouwen van een merk: een goed voorbeeld hiervan zijn automerken. Als iemand een ster ziet, dan is daar een associatie bij. Het succes van Mercedes in bv autosport straalt ook af op de gewone producten. Het vertegenwoordigd dus ook een bepaalde waarde, die bijvoorbeeld in goodwill vertaald kan worden.
- Bij een consequente doorvoering van de huisstijlkenmerken, zoals kleur en lettertype gebruik genereert het een herkenning. (Als je bv oranje ziet in combinatie met een vliegtuig, dan is er grote kans dat EasyJet als eerste in je opkomt als merk.)
Waarom up-to-date houden?
Tijden veranderen, dus ook een logo zal met de tijd meegaan.
Zie als voorbeeld ons eigen logo.
Vanaf het originele logo zijn we gaan brainstormen : Past het logo nog wel bij onze organisatie, hebben we nog de goede uitstraling etc. etc..
De basis (met bijbehorende herkenning) is eigenlijk gebleven, maar heeft een eigentijdse twist gekregen:
- De ondertekst geeft aan dat we meer internationaal werken en geeft ook duidelijk aan wat we doen.
- Het gekozen lettertype en uitvoering daarvan geven een zelfbewustheid aan: ” bam!.. hier zijn we voor u!)
- De veelkleurigheid duidt op een verbreding van activiteiten : niet alleen standbouw, maar ook interieurwerk, signing en andere activiteiten.
Hoe ver kun je een logo doorvoeren in het bedrijf en in de communicatie?
Er is een gezegde “gekken en dwazen schrijven hun namen op deuren en glazen”. In zekere zin is dat ook zo met het doorvoeren van het logo. Als bv het wagenpark en de kleding van de medewerkers van uw bedrijf voorzien zijn van een logo, dan zijn ze ten alle tijde duidelijk herkenbaar als onderdeel van uw bedrijf. Weest dus niet te bescheiden en gebruik het logo daar waar het nuttig kan zijn.
Zelf een logo ontwerpen of een logo laten ontwerpen?
We verkeren tegenwoordig in de weelde dat grafische programma’s breed toegankelijk zijn, dat er gratis ontwerpprogramma’s voor logo’s op internet zijn. Wil je dat een logo en huisstijl perfect aansluit bij jouw bedrijf of organisatie, raadpleeg dan een vakman. Die kent de trends, verdiept zich in de doelgroep en komt vaak met verrassende voorstellen. Gebruik de eigen input en de input van internet als inspiratie en basis voor een briefing, maar laat het uiteindelijke ontwerp over aan een ervaren grafisch ontwerper. Dan heb je gegarandeerd het beste resultaat!