Beurzen waar leveranciers zich presenteren zijn al heel oud.
De oudste beurzen (rond 1900) waren eigenlijk tentoonstellingen waar fabrikanten hun machines en andere producten lieten zien aan het publiek. Denk dan bv. aan de RAI (de Nederlandsche Vereniging de Rijwiel en Automobiel Industrie’) waar het eigenlijk begon met de rijwielen welke ten toon gesteld werden.
Later werd er een meer commerciële kant aan het verhaal toegevoegd en zo ontstond er niet alleen een ontmoetingsplaats, maar ook een plaats waar zaken gedaan konden worden.
Op deze manier werden beurzen DE plaats waar je elkaar ontmoette, waar je kon vergelijken en waar je op de hoogte bleef van ontwikkelingen.
Kortom: het medium beurs was een belangrijke bron van ontmoeting en zaken doen.
Maarrr..
We kregen Covid in ons midden: vanaf maart 2020 tot en met augustus 2021 mocht er GEEN beurs gehouden worden en moesten er andere manieren gezocht worden om mensen en bedrijven met elkaar in contact te brengen.
Het ei van Colombus leek gelegd! Geen dure vakbeurzen meer, maar vanuit de eigen omgeving online beurzen organiseren, on-line werken, on-line vergaderen.
Tot op de dag van vandaag zijn delen van de Corona- beurs- en vergadercultuur nog in gebruik.
Denk aan:
- Digitale beurzen: virtuele evenementen
- Hybride: digitaal en off-line gemixt
- Thuiswerken
- Vergaderen op afstand
Volgens velen is hiermee de toekomst van de klassieke beurzen minder relevant geworden.
Wat blijkt?
Toen we in september 2021 weer beurzen mochten houden bleek iedereen die daarbij betrokken was van parkeerwachter bij een beurshal tot standbouwer en opdrachtgever blij.
Waarom blij?
- Men had elkaar “gemist”. Ja ook het gemopper over logistiek, opbouwtijden en bereikbaarheid was nu ineens niet meer zo vervelend
- Ontmoeting “face to face” bleek sterker dan verwacht (“samen”)
- De “ontmoetingsplaats functie” was nog steeds aanwezig.
- Een echt product proeven en vasthouden voelt toch weer anders dan een filmpje op Instagram of Youtube
- Belangrijk: het bezoek stemde tot grote tevredenheid en de hoeveelheid leads die daar uit kwamen waren ook zeer bevredigend
Maar toch!
De mensen die twijfelen aan de toekomst van het medium beurs wijzen op een aantal zaken:
- Social media: de opkomst en het belang van social media zijn niet te ontkennen
- Kosten voor beursdeelname zijn sterk gestegen sinds 2022
- Milieu aspect: beurzen veroorzaken een fikse milieubelasting
De trend na-corona is dat het aantal vakbeurzen met 8% gegroeid is na Covid.
Beaufair gelooft in de waarde van het menselijk contact. Dat hoeft niet koste wat het kost een fysiek contact te zijn. De ervaringen van de herstart van de beurzen na Covid heeft ons echter geleerd dat elkaar ontmoeten op een beursvloer wel degelijk voordelen heeft.
Wij kunnen u van dienst zijn door na te denken over kost-effectieve oplossingen zoals ons Stand-Upp standconcept en door veel nadruk te leggen op hergebruik van materialen en minder milieubelasting bij het bouwen van onze stands.