Heel hip anno 2024: wij zijn duurzaam!
Duurzaam is een heel ruim begrip. Het kost weinig moeite om mooie woorden en goede voornemens uit te spreken. Bij een mooi verhaal lijkt het alsof er alleen maar voordelen zijn aan duurzaamheid.
Hoe is het mogelijk dat er dan nog steeds bedrijven zijn die duurzaamheid niet als de hoogste prioriteit zien?
Zie hier onder een aantal lusten en lasten van een duurzaam gebruik van materialen in de standbouw.
3 lusten van verduurzaming:
- Winst voor het milieu: door bewust om te gaan met onze bronnen verkleinen we de ecologische footprint enorm. Dit moet ten alle tijde het uitgangspunt zijn.
- Commercieel: je profileert jezelf als milieubewust bedrijf. Dat geeft een attitude aan die ook naar de (potentiële) klant in acht genomen wordt.
- Financieel: door bewust om te gaan met producten door bv hergebruik kan een mooie besparing worden gerealiseerd. Op een stand met veel printwerk er in kan dat soms tot 20% besparing opleveren.
3 lasten van verduurzaming:
- Bewust omgaan met materialen betekent ook compromissen sluiten. In plaats van de aloude koffiebekers moet je nu je eigen beker of mok meenemen en afwassen.
- Nieuwe milieuvriendelijke materialen hebben soms mindere eigenschappen dan een milieuvervuilende variant. Denk bv. aan vloerbedekking waarbij de kunststof rug vervangen is door een textielvariant. Bij hogere temperaturen in de beurshal kan de 100% recyclebare variant meer gaan werken dan de niet recyclebare variant.
- Minder flexibel: hergebruik van materialen kan ook betekenen dat je niet altijd snel kunt veranderen. Als je voor een stand doeken laat drukken met afbeeldingen, dan zul je voor een 2e keer gebruik moeten zorgen dat de afmetingen van de stand zo zijn dat de “oude” doeken er weer in gebruikt kunnen worden.
Beaufair is gebouwd op hergebruik van materialen. Van oudsher verkopen wij systemen die u keer op keer in kunt zetten. De systemen Aluvision en T3 vormen een solide basis voor iedere beursstand.